چرا مارشال فهیم از قاچاقبران حمایت میکند؟
کمال نبی یار کمال نبی یار

 (نوشته ای بر اساس سند)

 

درین کوتاه نوشتار، موردی را پیرامون مافیایی شدن قدرت و فساد گستری حلقات معیین حکومت در سطح بالا ، و نیز حلقه های دست بکار با  آنها در سطح پائین ادارات محلی برملا می نماییم.

مارشال محمدقسیم فهیم معاون اول رئیس جمهور افغانستان، از چهره های جهادی و نام دار افغانستان، و یکی از شخصیت های تاجیک تبار در سطح رهبری حکومت افغانستان به رهبری حامد کرزی تلقی میشود.

مارشال فهیم که پس از شهادت قهرمان ملی شهید مسعود، فرماندهی نیروی های جبههء مقاومت را بر عهده گرفت، او بیشتر بمثابهء مرد قلدر ، زورگو و بعضاً خوشگذران معرفی شده تا اینکه مرد سیاست و سیاستمدار با درایت معرفی شود.

مارشال فهیم پس از یک دور بازنشسته گی پنج ساله ، یکتن از منتقدان حکومت حامد کرزی، در انتخابات سال گذشته با انجام معامله ای در کنار او قرار گرفت و انزجار خویش را در برابر نامزدی دکتور عبدالله یکتن از یاران و همسنگران شهید مسعود، و یکتن از رقیبان جدی حامد کرزی ، بگونهء علنی اعلام داشت.

انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ، با کاربرد تقلبات گسترده در فرجام به نفع حامد کرزی با معاونیت آقایان مارشال قسیم فهیم و کریم خلیلی به پایان رسید.

مارشال فهیم و رابطهء او با قاچبران محلی

آنگونه که دربالا اشاره شد؛ مارشال فهیم بیشتر بمثابهء مرد قلدر، زورگو و خوشگذران معرفی گردیده تا اینکه یک رهبر و کارفرمای بادرایت در سطح کشور باشد. همین مسأله باعث آن شد، تا افراد بدنام و به ظاهر قلدر که فاقد سواد و دانش اند، با او رابطه یی نزدیک برقرار نموده و با دادن رشوت های کلان، در حفظ و استمرار جایگاه و پایگاه خود تلاش بی دریغ بخرچ دهند.

درینجا پیرامون رابطهء مارشال فهیم و نادرکوفی استاندار شهرستان کوفآب بدخشان اندک اشارتی می نمائیم، تا ذهن خواننده گان محترم در خصوص مسأله روشن گردد.

نادرکوفی که فاقد سواد و توان مدیریت مؤثر است، از نه سال بدینسو بحیث استاندار شهرستان کوفآب بدخشان ایفا وظیفه می نماید. نادرکوفی (مشهور به نادر چوپان) یکی از تفنگداران محلی در کوفآب است که بعداز روی کار آمدن حکومت های مؤقت و انتقالی بدلیل داشتن اقتدار به مقیاس منطقه بعنوان استاندار کوفآب مقرر گردید. با روی کار آمدن حکومت انتخابی دور اول، او توانست رابطه اش را با ضراراحمد مقبل و پس از آن با حنیف اتمر وزرای داخلهء پیشین بالوسیلهء امان الله پیمان و خواهرش فوزیه کوفی نماینده گان بدخشان تحکیم ببخشد. نادرکوفی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته توانست، مارشال فهیم معاون اول حامد کرزی نامزد ریاست جمهوری را در دام خودش گیر بدهد تا بالوسیله او حمایت از خودش را در سطح مرکز نگه داشته باشد.

نادر کوفی؛ اکنون یکی ازافراد وابسته به مارشال فهیم معاون رئیس جمهور با استفاده از رابطه یی خویش همواره از چرخبال های دولتی استفادهء شخصی نموده و حین رفت و برگشت به مرکز با گرفتن فرمان پرواز چرخبال های نظامی وزارت دفاع، مواد مخدر را در بسته های مواد خوراکی جابجا نموده و به شهرستان کوفآب انتقال میدهد که از آنجا به کشور تاجیکستان توسط افراد شبکه یی دست بدست میشود.

اسناد و شواهد فراوان نشاندهندهء آنست، شخص مارشال فهیم در قاچاق مواد مخدر با نادر کوفی همدست بوده و در تجارت آن در سطح بدخشان شریک و همکار اند. گرچند موارد متعدد پیرامون این گفته ها وجود دارد که درینجا ، آخرین نمونه را بگونه اثبات قضیه، میتوان از انتقال مقدار 20 کیلوگرام پودر نوع پاکستانی، بتاریخ 22 ماه عقرب سال روان توسط چرخبال های نظامی مربوط به وزارت دفاع افغانستان تحت نام؛ انتقال ریش سفیدان کوفآب، از فیض آباد به شهرستان کوفآب یاد آور شد.

می باید تأسف بحال این ملت گفت که معاون رئیس جمهورش با یک استاندار ایکه فاقد سواد ، خرد و پایگاه مردمی است دست به قاچاق میزند. این درحالیست که دولت افغانستان و جامعهء جهانی همواره داد و بیداد از مبارزه علیه مواد مخدر وبرچیدن قاچاقبران سر میدهد. ولی با دریغ هیچ گاهی ما شاهد به دادگاه کشاندن قاچاقبران حرفه یی پله های بالایی حاکمیت نبوده ایم.


November 22nd, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات